menjadi surirumah separuh masa

 
 
alkisah seorang surirumah yg bertungkus-lumus menyipakan tugasan rumah dari pagi hinggalah malam menjelma..Namun, tugas2 tersebut masih lagi belum selesai..hanya Tuhan sahaja tahu betapa perit nya beban yg ditanggung..penat badan hanya diri sendiri yg tahu..orang di sekeliling mungkin tidak dapat merasainya..
 
ceh ceh ceh..beginilah aku nak story skit semalam aku praktis jadi surirumah separuh masa je la..kalau sepenuh masa aku dah angkat bendera putih huu penat wooo..salute kt mama aku sbb sanggup hadapi dan menjadi seorang ibu yang terbaek la utk kami semue.. 
 
 
 

oleh kerana mama aku ade hal dan urusan pada pagi itu..jadi tugasnya diserahkan dan diamanahkan kepada aku..fuuu mcm berat pulak nak terima tugas ni..berpeluh memikirkan..

aku ade seorang adik lelaki yg masih bersekolah rendah dan berada pada tahun 3..tapi perangai adik aku ni memang susah kalau nak suh dia siap2 gi sekolah..huu biasalah anak last..manja..sbb tu ngada2 sikit..hisshh..
utk layan kerenah adik ku ni perlu kesabaran yg teguh..kalau tak memang dah jadi tarzan yg sedang praktis suara di hutan lipur lara..kalau nak praktis vokal yg mantap pon boleh hahha

tugas memasak utk santapan tengahari perlu disiapkan secepat yg mungkin supaya adik aku ni dapat makan sebelum berangkat ke sekolah..jadi aku cuma sempat masak sayur dan goreng telur dadar dan goreng kentang..lauk asam pedas yg ade aku cuma panaskan je..masih elok lagi sebab dah dipanaskan..
 
 
 

oleh kerana aku sayang adik aku ni..aku layan je la kerenah die..aku suruh die salin jadual..die kate pening.. terpaksalah aku tolong die dan paksa salin baju sekolah cepat..tak pasal2 van sekolah dtg..die tak siap lg..
berpeluh aku nak suh adik aku ni siap dan siapkan die ke sekolah..siapkan bekal dan minuman ke sekolah..siapkan duit utk ke sekolah..siapkan makanan utk menjadi santapan nya sebelum berangkat ke sekolah..serba-serbi semue perlu disiapkan..
 
 
 
 
selepas adik ku berangkat ke sekolah..huu selesai la tugas ku..akhirnya ibu ku pulang ke rumah..memang penat rasenya walaupon baru separuh hari saja..belum lagi satu hari..haiiyaa..
tapi cuti ni aku belajar lagi mengenai hal2 di dapur dan di rumah supaya aku lebih matang dan bersedia kelak jika aku sudah bergelar isteri suatu hari nanti..


p/s : alangkah indah kalau ade keluarga yg indah dan sempurna hehe..berangan sudah..

No comments: